Safra Kesesi Ameliyatı
Safra Kesesi Ameliyatı

Vücudun en küçük organlarından biri olan safra kesesi, görevleri itibariyle hayati olabiliyor. Çoğu kişinin ertelediği safra kesesi hastalıkları, erken müdahale edilmediğinde sorunun büyümesiyle sonuçlanırken en kesin tedavi yöntemi olan ameliyatın başarı şansını da etkiliyor.
Eğer kişi, safra kesesine bağlı şikayetler yaşıyorsa mutlaka uzman bir hekime başvurarak ameliyat için gerekli hazırlıkları yapması gerekiyor. İki yöntemin dikkat çektiği safra kesesi ameliyatlarında açık ve kapalı ameliyat, hastanın ve hastalığın durumuna göre uygulanıyor.

Safra kesesi hastalıkları belirtileri nelerdir?
* İdrar renginde koyulaşma
* Karnın sağ üst bölgesinde ağrı
* Açık renkli dışkı
* İshal
* Bulantı, kusma
* Sindirim problemleri
* Gaz sorunları

Safra kesesi hastalıklarında risk faktörleri nelerdir?
* Kadın olmak
* Çok gebelik geçirmek
* Fazla kilolu veya obez olmak
* Ailede safra kesesi hastalığı olan kişilerin olması
* Çok hızlı kilo kaybetmek
* Şeker hastası olmak
* Yağ ve kolesterol seviyesi yüksek gıdalar tüketmek
* Östrojen içeren ilaçlar kullanmak
* Hareketsiz yaşam biçimi

Safra kesesi hastalıkları tedavisinde açık ameliyat
Safra kesesi hastalıklarında asıl sorun kesesin kendisi olduğu için çok büyük çoğunlukla hastalığın tedavisi için cerrahi yöntemlere başvurulur. Bunlardan geleneksel olanı halk tarafından açık ameliyat olarak da bilinen açık kolesistektomidir.
Bu yöntem, genel anestezi altında hastaya uygulanır. Ameliyat esnasında karın duvarına açılan cerrahi bir kesi ile karın boşluğuna girilir. Hekim, bu boşluktan safra kesesini çıkararak kesiyi diker. Hastanın taburcu olduktan sonra iyileşmesi için yaklaşık 10 günlük uzun bir süre gerekir.

Safra kesesi hastalıkları tedavisinde kapalı ameliyat
Laparoskopik kolesistektomi yani kapalı ameliyat halk arasında kansız ameliyat olarak da bilinir. Bu yöntemde karın duvarına geniş bir kesi açılmasına gerek yoktur. Bu ameliyat da genel anestezi altında uygulanır. Hasta, uyutulduktan sonra göbek altında ve göbeğin çevresinde 1 ila 1.5 cm arasında kesiler açılır.
Veress iğnesi karın boşluğuna yerleştirilir ve karın boşluğu karbondioksit ile doldurularak şişirilir.

Daha sonra iğrenin çıkarıldığı yerden trokar adı verilen boru yerleştirilir. Burada içeriye kamera ve diğer ekipmanlar yerleştirilir. Ardından bu deliklerden safra kesesi çıkarılır ve karındaki gaz boşaltılır. Kesiler, dikişle kapatılarak operasyon tamamlanır.Bu ameliyat yaklaşık 30 ila 40 dakika arasında sürer. Ameliyatın ardından hastanın ağrı hissetmesi düşük bir ihtimal olsa da verilen karbondioksit omuzlarda ağrıya sebep olabilir. 1 gecelik hastane gözetiminden sonra hasta taburcu edilir. İyileşme süresi açık ameliyata göre oldukça kısadır.

Safra kesesi ameliyatı nasıl yapılır?
Safra kesesi ameliyatı laparoskopik kolesistektomi dediğimiz kapalı bir şekilde gerçekleştirilen ameliyattır. Bu ameliyat genel anestezi yöntemiyle hasta uyutularak yapılır. Ameliyatta Göbekten 5mm büyüklüğünde kesi yapılarak 5’lik portla karın içine girildikten sonra karın karbondioksit gazı ile şişirilerek 5’lik kamera ile safra kesesi, karaciğer ve karın içindeki diğer organlar gözden geçirilmek suretiyle ameliyat yapılır.  Başka bir hastalık bulunmuyorsa diğer 3 port kesi yapılarak içeri girilir. Safra kesesi özel ince aletlerle safra kesesi karaciğerden ayrılır. Daha sonra kese 10 mm’lik kesikten doğrudan veya torba içinde dışarı alınmaktadır. Yara yerlerine dikiş atılarak ameliyat bitirilir.

Safra kesesi ameliyatı kaç saat sürer?
Hastanın cinsiyetine, kilosuna ve cerrahın tecrübesine göre süre değişiklik gösterse de safra kesesi ameliyatları 30 ile 45 dakika arasında yapılır. Ancak ameliyatın yapılmasında bazı durumlarda ameliyat süresi 1 saatin üzerinde gerçekleşebilmektedir. Hastanın ameliyat süresi hastanın safra kesesinin durumuna göre değişiklik arz eder. Bu noktada önemli olan hastanın tedavisinin düzgün bir şekilde gerçekleştirilmesi olmaktadır. Ameliyatın tam olarak ne kadar sürede gerçekleşeceğinin kestirmek öncesinde pek mümkün olmaz.

Safra kesesi ameliyatı sonrası iyileşme süresi
Safra kesesi ameliyatı sonrasında hasta bir saat sonra kendine gelir. Ameliyattan 5 saat sonra yemek yemeye başlar. Ameliyat gecesi hafif derecede karın ağrısı, sırt ağrısı gibi şikayetler meydana gelebilmekle birlikte bu her hastada görülmeyebilir.  Ağrı kesici ilaçlar sayesinde bu ağrıların giderilmesi mümkün olmakta ve ilaç takviyesiyle hastanın daha kolay iyileşmesi sağlanmaktadır. Bu ameliyat ile hastanın bir gün hastanede kalması ve gerekli testler yapıldıktan sonra hastanın taburcu edilmesi mümkün olur.